Jeugd

Hockey is leuk, hockey is een teamsport en hockey is er voor iedereen vanaf 5 jaar. De Waterlandse Hockeclub heeft daarom een aparte jeugdcommissie. Deze commissie begeleidt de kinderen en ziet erop toe dat iedereen zoveel mogelijk plezier in de hockeysport heeft. Behalve spelplezier gaat het ook om het bijbrengen van alle hockey-spelvormen. Ontwikkeling op techniek en motoriek zijn de primaire doelen. Dat begint al op vijfjarige leeftijd in de Funkeys!

LET OP!

Voorheen liepen de indelingen op alfabet waarbij F-jes de jongste jeugd waren, en de A-teams de oudste. In de nieuwe indeling wordt gewerkt met leeftijden ,waarbij O8 (onder 8 jaar) de jongste groep is, en O18 (onder 18 jaar) de oudste.

Jongst jeugd (Vanaf 6 jaar)

Motto van de jongste jeugd is: sporten moet vooral leuk zijn. Spelplezier staat boven prestatie! Daarom delen we de teams in de jongste jeugd nog niet in op sterkte.

O8 3-tallen | 6 en 7 jaar (groep 3 en 4)

Als je in groep 3 zit kan je echte wedstrijden gaan spelen tegen teams uit de omgeving. De teams bestaan uit 7/9 kinderen, en je speelt 3 tegen 3. Na 20 minuten wisselen de teams en speel je tegen het andere 3-tal van de tegenpartij. De wedstrijden zijn op zaterdagochtend. Het team wordt begeleid door twee coaches (meestal ouders). Daarnaast lever je op zaterdag als thuisspelende partij twee spelleiders, dat rouleert meestal.

O9 6-tallen | 8 jaar (groep 5)

Je speelt competitie in een zogenaamd E-zestal en jouw team bestaat uit 7/9 spelers. De wedstrijden zijn op zaterdagochtend en je speelt 6 tegen 6 op een kwart van het normale veld. Het team wordt begeleid door één of twee coaches (meestal ouders). De wedstrijden worden gefloten door C jeugd. Klik hier voor de spelregels voor 6-tallen.

O10 8-tallen | 9 jaar (groep 6)

Je speelt met 8 teamgenoten in een E-achttal op een half veld. De team bestaan uit 9/11 spelers. Ook deze wedstrijden zijn op zaterdagmorgen. Het team wordt begeleid door één of twee coaches (meestal ouders). De wedstrijden worden gefloten door C jeugd. Klik hier voor de spelregels voor 8-tallen.

Jeugd (Vanaf 10 jaar)

Hockeyen bij WHC is vooral plezier en sportiviteit. Plezier met je team, tijdens de wedstrijden, op de training en buiten het veld. Iedereen moet op zijn niveau met plezier kunnen hockeyen. Voor de een betekent dat maximaal presteren en voor een ander gaat het vooral om de gezelligheid.

Wij willen de jeugd de gelegenheid bieden om, naar gelang interesse, alle basisvaardigheden (technisch, tactisch, conditioneel en sportmentaal) aan te leren, zodat zij met veel plezier -nu bij de jeugd en later wellicht bij de senioren -  kunnen blijven hockeyen.

Junioren zijn kinderen in de O12, O14, O16 en O18 leeftijdscategorie. Dit is vastgesteld door de KNHB. Op ongeveer 10-jarige leeftijd ga je in een O12-elftal spelen. Meestal tegelijk met de overgang naar de middelbare school ga je over naar de O14-categorie. Hier speel je twee jaar, vervolgens twee jaar O16, twee jaar O18, en dan volgt de overgang naar de 'Jong Senioren'  in het jaar dat je 18 wordt.

Je speelt op zaterdag de competitiewedstrijden, en twee keer per week train je op een doordeweekse dag. Welke dagen tijden en tijden dit zijn, wordt voor de zomervakantie duidelijk als het trainingsschema voor het nieuwe seizoen bekend wordt gemaakt. De wedstrijden worden meestal gefloten door een ouder, junioren scheidsrechter of door een senioren team.