Arbitrage

Scheidsrechters zijn van onschatbare waarde voor WHC. Zonder scheidsrechters kunnen er geen wedstrijden plaatsvinden. Elke wedstrijd die gespeeld wordt, hoort namelijk gefloten te worden door twee scheidsrechters die zich onafhankelijk kunnen opstellen en kennis hebben van de spelregels. En iedereen, van speler tot publiek, waardeert het enorm wanneer een wedstrijd goed gefloten wordt.

Beleid, opleiding, begeleiding

Bij WHC geldt dat alle spelers vanaf de B-jeugd een scheidsrechterskaart moeten hebben en ook moeten fluiten. Vanaf de C-leeftijd mag je ook je kaart halen en kan je beginnen met het begeleiden van de Funkeys of E-teams.

Ouders van jeugdleden zijn van harte uitgenodigd om hun kaart te halen. We streven er naar dat ik elk jeugdteam minimaal 6 ouders zijn die een wedstriud kunnen (en mogen) fluiten.

Scheidsrechtersopleiding

WHC organiseert een paar keer per jaar een scheidsrechterscursus. Hoe werkt dat?

1. Meld je aan bij de scheidsrechterscommissaris;
  2. volg de e-learning van de KNHB;
  3. volg de workshop “spelregels” bij WHC;
  4. volg de workshop “cursus wedstrijdvoorbereiding”;
  5. doe een proefexamen
  6. haal je theorie-examen
  7. als je slaagt (en daar gaan we natuurlijk van uit) ontvang je via WHC je scheidsrechterskaart!

Deelname aan de cursus en het examen is kosteloos. Voor het fluiten krijg je niet betaald; wel krijg je na de wedstrijd een consumptie in het clubhuis (tot €3,-). Tijdens het fluiten van je eerste wedstrijd(en) word je actief begeleid.

Indeling

Scheidsrechters worden ingedeeld en gemiddeld fluit je (minimaal) twee of drie keer per jaar. Als je vaker wilt fluiten dan mag dat uiteraard.

Je bent ingedeeld, maar je kunt niet komen? Je moet dan zelf voor vervanging zorgen. Gewoon afmelden is geen optie. Ook kan je proberen te ruilen met bijvoorbeeld een bar- of rijdienst.

Wat heb je nodig bij de wedstrijd?

• Fluitje
  • Stopwatch of de tijd op je telefoon
  • Kaarten (groen, geel, rood) zijn ook handig maar niet noodzakelijk. Je kan een straf geven zonder een kaart te tonen, maar dat is vaak verwarrend voor spelers en publiek
  • Draag (sport)kleding in een opvallende kleur (denk ook aan het wedstrijdtenue van beide teams). In de kantine hangen oranje jassen die je kunt gebruiken. Draag goede (hockey/sport)schoenen
  • Zorg dat je op tijd aanwezig bent

Na de wedstrijd

De Waterlandse Hockeyclub maakt gebruik van het Digitaal Wedstrijdformulier (DWF).

Zowel de scheidsrechter als de coach krijgt een verificatiecode opgestuurd per e-mail. Met deze verificatiecode en je WHC lidnummer (of scheidsrechterskaartnummer), kan je inloggen in het DWF, beschikbaar in de WHC-app.

Voor een correcte en volledige afhandeling van het DWF zijn de volgende drie stappen van belang:

• Voor de Jongste Jeugd (O8-O9-O10) zijn er twee partijen die het DWF invullen, namelijk de coaches van het thuis- en uitspelende team.
  • Voor de Jeugd (O12_14-O16-O18) zijn 4! partijen die het DWF moeten invullen en afronden: 2 scheidsrechters en elk team een aanvoerder of coach.

Scheidsrechters loggen in op het DWF met hun lid- OF kaartnummer EN de verificatiecode die zij van de teambegeleiding ontvangen.

Aanvoerders/coaches/teambegeleiders loggen in op het DWF met hun lidnummer EN wachtwoord.

Mocht het invullen direct na de wedstrijd onverhoopt niet lukken, doe dit dan direct bij thuiskomst en in ieder geval voor 20:00 uur. We krijgen een boete als het DWF-formulier verkeerd, te laat of niet wordt ingeleverd.

Hieronder een leuk overzicht met de gebaren die je als scheidsrechter allemaal tot je beschikking hebt. Klikken op de afbeelding opent een groter plaatje.

Nieuwe alinea