Zaalhockey

Zaalhockey is een hockeyvariant die in een sportzaal wordt gespeeld. In Nederland vindt de zaalcompetitie plaats tijdens de winterstop van veldhockey: in de maanden december, januari en februari; je speelt meestal 2 wedstrijden op een zaterdag. Voor zaalhockey betaal je een kleine extra bijdrage bovenop je contributie.

Bij zaalhockey is er ook een wedstrijdtafel, bestaande uit 2 personen / ouders. Zij houden de wedstrijdtijd bij en geven aan wanneer een speler na een kaart mag terugkeren in het veld. De wedstrijdtafel noteert ook de wedstrijdscore en zorgt ervoor dat het DWF ingevuld wordt door de coaches en scheidsrechters.

Bij WHC doen alleen de jeugdteams (O18, O16, O14 en O12) mee aan de zaalcompetitie.

Verschillen Veldhockey en Zaalhockey

Dit mag niet bij zaalhockey:

• De bal liggend spelen.
  • De bal tegen de balk klemmen met je stick.
  • De bal bewust hard in de stick van een laagverdedigende tegenstander spelen.
  • Maskers of andere dingen in de cirkel laten liggen.

Materiaal en outfit

Zaalhockeyers zijn verplicht om een bitje, scheenbeschermers, zaalschoenen en een zaalhockeyhandschoen te dragen. Keepers moeten speciale riempjes om de klompen dragen, omdat de metalen gespjes van hun legguards schade kunnen maken aan de zaalvloer. In de zaal wordt met een zaalstick gespeeld. Deze is platter dan een veldstick. Ook moet elke speler een zaalhockeyhandschoen dragen. Met zaalhockey zit je veel lager, en dus veel meer met je hand op de grond.